Interim Management

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interim Management

Interim Management introducerades som koncept redan under 1970-talet i Europa men det är först på senare år som Interim Management verkligen fått fäste på den svenska marknaden. Idag är det etablerat bland svenska företag att vid tillfälliga behov under en tidsbegränsad period hyra en interimskonsult. GIG-ekonomi har ju blivit ett allt vanligare begrepp inom det moderna arbetslivet och det blir allt vanligare att man frilansar eller tar tillfälliga korttidsanställningar istället för att vara fast anställd. Detta är en tydlig trend som förväntas bli ännu starkare i framtiden, där utvecklingen drivs på av digitaliseringen. Vi ser också att tillväxten inom Interim Management främst drivs av att det ställs helt nya krav på dagens arbetsmarknad där den snabba förändringstakten gör att kunskap är en färskvara och anpassningsförmåga är helt avgörande för företagens framgångar.

Varför hyra in en Interimskonsult

En rekryteringsprocess tar tid innan rätt person är på plats och det kan ofta vara väldigt affärskritiskt att låta en ledande position vara vakant för länge.

En medarbetare med en nyckelroll blir frånvarande under en period, det kan t ex vara någon som är: föräldraledig, sjukskriven, tjänstledig etc.

Det uppstår ett behov av specialistkompetens och man vet inte hur omfattande behovet är: det kan tex vara ett GDPR-projekt eller att man vill testköra en ny produkt/tjänst inom ett företag.

Det kan också vara företag som genomgår en förändring eller förvärvar/förvärvas eller vill utveckla ett nytt affärsområde.

Företaget behöver nya, externa ögon som tittar på verksamheten, tillföra ny kompetens eller få ett bollplank.

Vad gör då en Interimschef?

Jo, oftast är det en erfaren ledare eller specialist som med kort varsel kan gå in i en organisation och bidra med värde från start ofta med en hands-on approach. Företaget har kanske en specifik utmaning som behöver lösas och söker en person som passar just den situationen. Det kan t ex vara att ersätta en kritisk ledningsfunktion under en begränsad tid eller driva vissa projekt som befintlig organisation inte hinner med eller att genomföra en större förändring och då fungera som förändringsledare. Ja – listan kan göras lång när det gäller vad en interimchef kan bidra med. När uppdraget är slutfört är målet alltid att interimskonsulten lämnar organisationen i ett mer välfungerande tillstånd än när man påbörjade uppdraget. En Interimkonsult är aldrig bättre än sin senaste leverans och har därför en stark inre motor att leverera värde varje timme. Ibland kan ett interimsuppdrag även övergå i en fast anställning och då är det ju en rekrytering med mindre risk eftersom båda parter verkligen hunnit testa varandra.

Varför MADE FOR

Våra kunders behov är ofta snarlika där vi ser att de tillfälliga behoven kan uppstå i de flesta verksamheter oavsett om det är det lilla start-up bolaget, storföretaget eller inom offentliga sektorn. För oss gör det ingen skillnad – vi kan tillsätta de flesta typer av interimsuppdrag i hela Sverige. Vi kan göra detta genom vår stora bas av interimskonsulter och vår kontinuerliga screening av marknaden efter nya duktiga interimskonsulter. Vi har genom detta arbetssätt kontakterna som krävs för att kunna tillsätta interimsuppdragen snabbt och med rätt kompetens.

Interimsroller

  • CFO
  • Ekonomichef
  • Redovisningschef
  • Communications Director
  • Head of Marketing
  • Marketing Director
  • Sales Director
  • Försäljningsdirektör
  • Sales Director
  • Digital chef
  • HR-Chef
  • HR-direktör
  • HR Business Partner

Hos oss kan ni hyra konsulter i Stockholm, Göteborg och övriga Sverige

Att hyra konsulter är väldigt flexibelt. Vi vet nämligen hur det är. Plötsligt säger någon upp sig, ni får en jätteorder eller ni byter affärssystem som ockuperar allas tid och ni hinner inte med era vanliga arbetsuppgifter. Hur tusan ska man lyckas optimera sin bemanning i ett sådant läge? Det är inte lätt, men det är därför vi finns. Vi har kompetensen och flexibiliteten som ni behöver när det känns som mest oöverstigligt.
Hos oss kan ni hyra konsulter i hela Sverige och vi har kontor i Stockholm.

Vad vi gör?

Vårt fokus är roller som är affärsnära och roller som arbetar med antingen externa eller interna kunder. Hos oss kan ni hyra konsulter som kontinuerligt vidareutbildas genom våra interna utbildningar, vilket möjliggörs av att vi också driver ett utbildningsföretag inom vår koncern. Vi kan också hjälpa till med rekrytering av medarbetare.

När du hyr konsulter av oss kan du vara trygg genom att våra konsulter har det tryggt och bra hos oss som medlemmar i Bemanningsföretagen och som kollektivavtalsanslutna. Det gör att de gärna stannar länge hos oss, vilket i sin tur ökar era möjligheter att hyra in er favoritkonsult igen!

Att hyra in konsulter har många fördelar

  • Kostnadseffektivt– ni betalar endast för faktiskt arbetade timmar
  • Ni sparar tid– vi löser ert personalbehov och ni kan fokusera på det ni är bäst på – er business!
  • Flexibelt– bemanna bara när ni har behov och håll på så sätt nere era fasta kostnader.
  • Navigera säkrare i tider av osäkerhet– har ni svårt att bedöma ert långsiktiga behov, vilken typ av kompetens ni egentligen behöver, då är det smidigt att hyra in konsulter och när förutsättningarna klarnat, så rekryterar ni över personalen ni hyrt in, om behovet kvarstår.
  • Avlastning i personalansvar och utveckling– en konsultchef hos oss blir medarbetarens närmsta chef, vilket gör att du avlastas i frågor som personalansvar, löneadministration, utveckling och uppföljning.
  • Träffsäkerhet– vi är experter på rekrytering, vilket gör att vi minskar er risk för kostsamma felrekryteringar.
  • Tillföra spetskompetensvid specifika behov, då ni inte själva har rätt kompetens internt.

 

Exempel på tjänster vi är mästare på att bemanna

Försäljning

  • Försäljningschef
  • Key account manager
  • Account manager
  • Fältsäljare
  • Innesäljare
  • Mötesbokare

Service

  • Kundservice
  • Kundtjänst
  • Kundservicechef

Marknad

  • Marknadschef
  • Marknadsassistent
  • Marknadskoordinator
  • Marknadsansvarig
  • Marketing Manager
  • Digital Marketing Manager
  • Marketing Communications Manager
  • Digital chef

HR

  • HR-Chef
  • HR-direktör
  • HR Business Partner


Ekonomi

  • CFO och Ekonomichef
  • Redovisningschef
  • Business controller
  • Ekonomiansvarig
  • Financial controller
  • Redovisningsekonomer och redovisningsansvariga
  • Seniora kredithandläggare
  • Rådgivare
  • Säljare inom finans och försäkring
  • Administratörer

Kontaktpersoner

Vill du bli kontaktad? Fyll i så återkommer vi snarast

”Jag har tidigare varit konsult på Made for Sales men blev sedan överrekryterad av Selecta. Made for Sales är ett seriöst och unikt företag som är mycket professionellt med en familjekänsla. De är engagerade och får dig att känna att du är en i teamet från dag ett.”

Moshtak Jamil

Säljare

Selecta

”Vi började arbeta med Made for Sales våren 2015 då vi hade ett behov av utbildning inom kundtjänst. Genom den utbildningen skapades en relation och sedan dess har vi använt Made for Sales för både bemanning och även rekrytering. Samarbetet har fungerat bra och jag upplever att de är väldigt lyhörda, snabba och effektiva. Rekryteraren har skaffat sig en bra bild av vår verksamhet genom att vara på plats, lära känna arbetet vi gör i kundtjänst och prata med våra medarbetare."

Elisabeth Dabbech

Kundtjänstchef/Växelchef

Ragnsells

1 / 2

The Network – Bli en del av Made for Sales Nätverk

Bli konsult

Världens roligaste jobb!

Att vara konsult är annorlunda. Annorlunda och roligt. Du får möjligheten att prova på många olika arbetsmiljöer och när du gör bra ifrån dig kommer du exponeras för intressanta jobberbjudanden. Vi vill självklart behålla dig så länge som möjligt och under den tid du tillbringar hos oss kommer vi göra allt för att du ska trivas och utvecklas i linje med din potential! Du kommer att få kompetensutveckling kontinuerligt och en närvarande konsultchef som vill ditt bästa i alla lägen. Vi vill kort och gott vara den bästa arbetsgivaren vi kan vara för dig och många år efter att du lämnat tiden hos oss bakom dig, är vår ambition att du fortfarande minns tiden hos oss med ett leende på läpparna. För oss är det viktigt att du har en stabil och trygg anställning hos oss och därför är vi självklart medlem i Bemanningsföretagen och har kollektivavtal.

Låter det intressant? Kontakta någon av våra fantastiska konsultchefer nedan och ta första steget mot ditt nästa steg i arbetslivet!

Kontaktpersoner

”Made for Sales var väldigt flexibla och anträffbara under min rekrytering. Ida finns alltid lätt tillgänglig att kontakta om jag behöver bolla något. Jag känner att jag är i trygga händer som uthyrd konsult. Redan vid min första kontakt med Made fore Sales märkte jag flexibilitet och trovärdighet i företaget. Min uppfattning är de jobbar nära sina kunder med långsiktiga relationer. Jag har alltid fått snabba svar på frågor och funderingar jag haft både under rekryteringsprocessen och min anställning.”

Evelina Hallberg

Konsult

Dustin

”Jag har tidigare varit konsult på Made for Sales men blev sedan överrekryterad av Selecta. Made for Sales är ett seriöst och unikt företag som är mycket professionellt med en familjekänsla. De är engagerade och får dig att känna att du är en i teamet från dag ett. ”

Moshtak Jamil

Säljare

Selecta

”Made for Sales är ett härligt och positivt gäng med inställningen att ingenting är omöjligt. Att ha jobbat som konsult för Made for Sales har varit otroligt lärorikt, har skett på bra villkor och de har alltid funnits där om man behövt bolla idéer. Det är helt enkelt ett företag som både är väldigt duktiga på att se efter sina kunders behov och att ta hand om sina anställda på ett väldigt fint sätt. ”

Markus Hellborg

Kundservicemedarbetare

Dustin

1 / 3

The Network – Bli en del av Made for Sales Nätverk