Vårt erbjudande
MADE FOR är specialiserade inom rekrytering, interim management och utbildning.
Vi blir ofta anlitade av företag som behöver tillsätta affärskritiska positioner eller utveckla sina medarbetare. Vår förmåga att bidra med värde i kunddialoger, såväl som i våra leveranser av kompetenta kandidater och genom den kompetensutveckling våra utbildningsinsatser leder till, är avgörande för våra kunder när de väljer oss som samarbetspartner.
Interim Management
Interim Management introducerades som koncept redan under 1970-talet i Europa men det är först på senare år som Interim Management verkligen fått fäste på den svenska marknaden. Idag är det etablerat bland svenska företag att vid tillfälliga behov under en tidsbegränsad period hyra en interimskonsult. GIG-ekonomi har ju blivit ett allt vanligare begrepp inom dagens arbetsliv och det blir allt vanligare att man frilansar eller tar tillfälliga korttidsanställningar istället för att vara fast anställd. Detta är en tydlig trend som förväntas bli ännu starkare i framtiden, där utvecklingen drivs på av digitaliseringen. Vi ser också att tillväxten inom Interim Management främst drivs av att det ställs helt nya krav på dagens arbetsmarknad där den snabba förändringstakten gör att kunskap är en färskvara och anpassningsförmåga är helt avgörande för företagens framgångar.
Varför hyra en interimskonsult?
Ja det finns många svar på den frågan men låt oss gå igenom några så känner ni säkert igen er i någon av dem. En rekryteringsprocess tar tid innan rätt person är på plats och det kan ofta vara affärskritiskt att låta en ledande position vara vakant för länge.
En medarbetare med en nyckelroll blir frånvarande under en period, det kan t ex vara någon som är föräldraledig, sjukskriven, tjänstledig etc.
Det uppstår ett behov av specialistkompetens och man vet inte hur omfattande behovet är: det kan tex vara ett stort projekt eller att man vill testköra en ny produkt/tjänst inom ett företag. Det kan också vara företag som genomgår en förändring eller förvärvar/förvärvas eller vill utveckla ett nytt affärsområde. Man behöver nya, externa ögon som tittar på verksamheten, tillföra ny kompetens eller få ett bollplank.
Varför MADE FOR
Våra kunders behov är ofta snarlika där vi ser att de tillfälliga behoven kan uppstå i de flesta verksamheter oavsett om det är det lilla start-up bolaget, storföretaget eller inom offentliga sektorn. För oss gör det ingen skillnad – vi kan tillsätta de flesta typer av interimsuppdrag i hela Sverige. Vi kan göra detta genom vår stora bas av interimskonsulter och vår kontinuerliga screening av marknaden efter nya duktiga interimskonsulter. Vi har genom detta arbetssätt, kontakterna som krävs för att kunna tillsätta interimsuppdragen snabbt och med rätt kompetens. De flesta av våra tillsättningar är chefsroller, ofta i ledningsgrupposition. Vi är bra på att identifiera de egenskaper som är extra viktiga att bedöma för att avgöra om en person är lämplig att ta sig an ett interimt chefsuppdrag. De egenskaper vi bedömer som vitala är bland annat en senior och stabil personlighet, ha en väl utvecklad förmåga att prioritera och fatta beslut, vara en stark kommunikatör, kunna sätta sig in i situationer snabbt och ha en stark genomförandekraft. Vissa specialistroller kan vara affärskritiska och uppstår en längre vakans kan det få stora konsekvenser för organisationen. Ersättare till dessa befattningar kan vara svåra att lokalisera och där kan vi bidra med vår närhet till marknaden och vår förmåga att hålla en löpande dialog med dessa individer där vi har järnkoll på när de blir tillgängliga för marknaden.
Vill du bli kontaktad? Fyll i så återkommer vi snarast
Executive Search
När du behöver förstärka ditt management team eller rekrytera nyckelmedarbetare har vi erfarenhet och förmåga att genomföra rekryteringar på executive-nivå. Självklart har vi många kontakter och bra nätverk i många branscher men framförallt har vi en process kring headhunting som säkerställer att de bästa kandidaterna marknaden kan erbjuda exponeras för dig. Vi gör det i flera steg där några av nycklarna är att skapa rätt searchstrategi och utifrån strategin identifiera rätt urval av kandidater som sedan kontaktas ta många kontakter med identifierade kandidater
Kontaktpersoner

Kristofer Blixt
Marketing Manager

Lisen Olander
Interim Manager & Founding Partner
Processbeskrivning
Analys av verksamheten
Uppdraget startar genom att vi tillsammans med ledning och nyckelpersoner inom er organisation går igenom de förutsättningar som gäller för den befattning vi rekryterar till. Därefter sätter vi en tydlig kravprofil tillsammans med er där vi både listar utbildnings- och erfarenhetskrav samt önskade personlighetsdrag.
Dokumentation
Efter analysen tar vi fram dokumentation av kravprofil, en beskrivning av uppdraget som används i kommunikationen med potentiella kandidater samt en sökstrategi, vilken vi kommer att arbeta efter. Vi tar även fram en annons som publiceras på de platser ni önskar och vi med vår erfarenhet rekommenderar. Annons och dokumentation stäms av med er innan publicering sker och kartläggning av marknaden påbörjas.
Identifiering av potentiella kandidater
När dokumentationen är godkänd av er påbörjar vi vårt searcharbete, dvs. kartläggning av marknaden i syfte att identifiera potentiella kandidater. Vi använder oss naturligtvis även av vårt egna nätverk av kandidater. När kartläggningen är dokumenterad går vi igenom den med er. Vi tar då gärna emot era kommentarer och er syn på de potentiella kandidaterna samt företagen där de återfinns.
Intervjufas
Med utgångspunkt från sökstrategi samt kartläggning kontaktar vi nu potentiella kandidater. De mest intressanta personerna intervjuar vi och stämmer då bl.a. av tidigare erfarenheter och konkreta resultat samt motivation för den aktuella befattningen. Under intervjufasen gör vi kontinuerliga avrapporteringar och avstämningar med er som uppdragsgivare.
Presentation av kandidater/kundintervju
I detta skede av processen avrapporterar vi vårt searcharbete och presenterar tre till fyra kvalificerade och motiverade kandidater för er. Vid kandidatpresentationerna medverkar även en konsult från Made for Sales, om ni önskar.
Fördjupad intervju, tester och referenstagning
De kandidater som efter presentation bedöms som slutkandidater kallas till ytterligare intervju – en kompletterande och fördjupad bedömning av kandidaten i förhållande till den aktuella befattningen och organisationen. Vi använder oss av välbeprövade tester/analyser och genomför även gedigna referensintervjuer.
Avrapportering och anställningsbeslut
Resultaten av den fördjupade intervjun samt referenstagningen sammanställs i en skriftlig rapport. Vi går igenom rapporten tillsammans med er som ett kompletterande underlag inför anställningsbeslut. Vi ger en rekommendation till anställning samt assisterar och samordnar de avslutande förhandlingarna inför anställning.
Introduktion och uppföljning – On boarding
För att er nya medarbetare ska få en så framgångsrik start som möjligt, bistår vi gärna med råd och synpunkter rörande introduktion. Cirka sex månader efter påbörjad anställning genomför vi uppföljningssamtal både med er som uppdragsgivare och med er nya medarbetare – både med avseende på individens anpassning och vad gäller uppnådda resultat. För att ytterligare korta ner startsträckan för er nya medarbetare kan vi erbjuda en on boarding tjänst, där en av våra erfarna säljtränare anpassar ett säljcoachupplägg baserat på den nya medarbetarens behov.
The Network – Bli en del av Made for Sales Nätverk →